קידום אושרנו באמצעות איכות האחריות

מאמר זה הינו מתוך הספר סוד האושר של קהלת.

לרכישת הספר בהטבת השקה ייחודית לחצו כאן >>

 

חוסר האחריות וחוסר הזהירות של הכסיל

בקבוצת פסוקים זו קהלת נותן מספר עצות אזהרה בנוגע לפעולות הכסיל. הוא עושה זאת באמצעות תבנית רעיונית של אם־אז. לדוגמה: [אם] חופר גומץ, [אז] בו ייפול.

 

{ח} חֹפֵר גּוּמָּץ בּוֹ יִפּוֹל וּפֹרֵץ גָּדֵר יִשְּׁכֶנּוּ נָחָשׁ:

חפר גומץ בו יפול – אדם שחופר בור עבור האחר הוא עצמו ייפול בו, שוב בגלל החותם הכפול בתודעה והחוק "קשרים שנטפח ילכו ויתחזקו ולהפך". אם אדם כועס על מישהו, אפילו שהצדק עמו, הוא מזיק לעצמו כי הוא בורא בתוכו כעס. וברמה עמוקה יותר, "גומץ" במובן של כל המידות הרעות, שהן האגו וחסימותיו, המרחיקות מחוכמת האור.

דוגמה לכך היא המן הרשע, אשר רצה לתלות למוות את מרדכי היהודי, ולבסוף הוא עצמו נתלה.

אבל גם ברמת הפשט, יש כאן מסר של זהירות. כלומר, גם אדם שחופר בור לצרכים עצמיים, חשוב שייזהר שלא ייפול בו.

ופרץ גדר ישכנו נחש – ומי שפורץ גדר כדי לגנוב, הנחש יכיש אותו, שוב העצמה של "החותם הכפול".

הנמשל של הפסוק הזה הוא, כאמור, בתודעה, וכל פעולה מזיקה שהאדם עושה כלפי האחר נצרבת קודם כול בתוכו, ולכן הוא הראשון שניזוק ממנה.

"ופרץ גדר" ברמה עמוקה יותר, זה אדם שמנסה לחיות נגד חוקי האור, ולכן סופג "הכשת נחש", קרי, כיוון שפועל בניגוד לחוקי הטבע, סובל.

ובהסתכלות עמוקה יותר, גם כאן יש רמיזה לסיפור חטא עץ הדעת, במובן שחוה פרצה את הגדר התודעתית של אזהרת האלוהים ועל כן הנחש פיתה אותה לאכול מפרי עץ הדעת.

גם כאן, ברמת הפשט, יש מסר של זהירות, כלומר, גם אדם שפורץ גדר כדי להרחיב אותה, לדוגמה, חשוב שייזהר שלא יכיש אותו נחש.

לסיכום, המסר של קהלת כאן הוא שהכסיל חסר זהירות וחסר אחריות, ועל כן פעולותיו אינן אפקטיביות ואינן מיטיבות.

 

{ט} מַסִּיעַ אֲבָנִים יֵעָצֵב בָּהֶם בּוֹקֵעַ עֵצִים יִסָּכֶן בָּם:

זהו פסוק אזהרה נוסף, הממשיך את הקו של קבוצת פסוקים זו.

מסיע אבנים יעצב בהם – מי שמסיע אבנים, כלומר משקולות, יסבול כי המעמסה הזאת תכביד עליו. וברמה העמוקה, אבנים כדימוי לחסימות האגו שמכבידות על האדם בחייו ועל כן גורמות לו עצב.

אשתף כאן כי מטופלים רבים שמגיעים לפגישת אבחון במשולש מציינים שוב ושוב כי הם חשים תקיעות וכבדות בחייהם, ומתארים זאת כ"תחושה של משהו שמקשה עליי להתקדם". זה הביטוי של אותן חסימות האגו שמקשות על האדם לחיות מתוך האור.

בוקע עצים יסכן בם – מי שבוקע עצים עלול להסתכן שהם ייפלו עליו, והנמשל הוא שמי שמנסה לבקע את חוקי האור, קרי, ללכת נגדם, סופו שיגרום לעצמו סבל.

שוב המסר כאן לאדם הכסיל הוא להיות בתשומת לב, בזהירות ובאחריות.

לסיום, נראה כי קהלת כתב את פסוקים ח' ו־ט' בהשראת ספר משלי, פרק כ"ו, פסוק כ"ז, שבו נאמר: "כֹּרֶה שַּׁחַת בָּהּ יִפֹּל וְגֹלֵל אֶבֶן אֵלָיו תָּשׁוּב"..

 

{י} אִם קֵהָה הַבַּרְזֶל וְהוּא לֹא פָנִים קִלְקַל וַחֲיָלִים יְגַבֵּר וְיִתְרוֹן הַכְשֵׁיר חָכְמָה:

קהלת ממשיך כאן את הקו של השלכות האגו בחיי האדם.

המשל של הפסוק מדמה שדה קרב, שבו האדם צריך להכשיר את כלי המלחמה שלו, אבל הכלים קהו, כלומר אינם אפקטיביים עוד.

הנמשל הוא האדם שקהו פניו, קרי, הוא לא כמו בעבר בגלל חסימות האגו שחי מתוכו, ונוסף על כך, עוד מגיעים אליו משברים שמעצימים את הקושי שלו להתמודד עם חייו.

אם קהה הברזל והוא לא פנים קלקל – כלומר, הסכין לא הושחזה ועל כן גם אינה מבריקה ונוצצת, והנמשל, כפי שצוין לעיל, הוא האדם שקהו פניו והן אינן בוהקות כמו בעבר, מדוע? שוב, כי האגו השתלט עליו, כיוון שלא השכיל לקדם את עצמו לעבר חוכמת האור.

וחילים יגבר – "חיילים יגבר" כמשל, כלומר יש מלחמה, הסכין קהה ואינה חדה מספיק, ולכן האדם אינו יכול להילחם איתה ומפסיד לחיילי האויב את הקרב. הנמשל הוא אדם הנמצא בתקופה לא מיטיבה, שבה הוא עייף וחסר מוטיבציה, ובנוסף, באים עליו משברים בחסות האגו וחסימותיו.

ויתרון הכשיר חכמה – הפתרון למצב זה ברמת הפשט הוא לקחת אחריות כדי לא להסתכן יתר על המידה, ולהכשיר את הסכין. והחכם הוא זה שיודע להתכונן לקרב ולהשחיז את כליו מבעוד מועד.

וברמה עמוקה יותר, חשוב לא להתייאש ולהמשיך לדבוק בחוכמת האור כי היא תיתן לאדם את הכלים הנכונים הנכון להתמודד בשדה הקרב, קרי, חוכמת האור היא זו שתעניק לאדם יתרון להתגבר על האגו ועל התקופות הלא טובות שהוא מביא עמו.

כלומר, המסר הוא שאם האדם ישכיל לפעול מתוך חוכמת האור, הוא יצליח לרפא את האגו ולהתמודד עם כל מה שהחיים יביאו לפתחו.

ביטוי נאות למימוש חוכמת האור בעת משבר של אדם הוא תנועה פנימית מחוסר קבלה ללקיחת אחריות. בתחילת המשבר האדם נמצא בחוסר קבלה כלפיו ואינו ער לכך שהכול מדויק, לאחר מכן הוא עובר מחוסר קבלה לקבלה, קרי, מקבל את המשבר ומבין כי התקיימו התנאים והנסיבות להיווצרותו, ומתוך מקום זה הוא עובר למצב של לקיחת אחריות ורואה מה ניתן לעשות כדי להתמודד עם אותו משבר ולצמוח מתוכו לעבר האור.

דוגמה יפה לכך היא מטופלת שהגיעה למשולש בשיאו של משבר גירושים מאוד גדול. בפגישת האבחון גילינו כי לאורך כל שנות הנישואים בעלה לא התייחס אליה כראוי, לא העריך אותה ואף בגד בה, ולמרות הכול היא לא עזבה אותו והמשיכה לחיות עמו בתחושת מרמור עמוקה.

כאשר העמקנו בעברה, גילינו כי לאורך ילדותה היו בין הוריה המון ריבים וחוסר ההערכה, ועל אף כל אלו, הם לא התגרשו, כלומר, הם היו רבים בלי הפסקה אבל לא התגרשו, וזה יצר בתוכה משוואה שאומרת, "לא משנה מה קורה, לא נפרדים", ולכן סבלה שוב ושוב לאורך שנות הנישואים שלה בלי להיות מסוגלת ליזום פרידה, ועד שכבר התגרשה, היא חוותה שבר גדול בתהליך הגירושים עצמו.

בתהליך הטיפול שעברה באמצעות שיטות הטיפול של משולש, ריפאנו מערכות יחסים אלו בעברה, העלינו את הערך העצמי שלה ושחררנו אותה כראוי מאותם גירושים כואבים. בנוסף, שינוי עמוק זה גרם לה למצוא בן זוג ראוי יותר עבורה.

דבר נוסף בהקשר של "ויתרון הכשיר, חכמה" הוא שכדי להצליח במשהו, צריך לרכוש חוכמה. לדוגמה, בהקמת עסק צריך ללמוד את החוקים שיאפשרו את הקמת העסק וניהולו. אציין בהקשר זה כי על פי משולש, כלל החוקים הם תמיד תת־חוקים של חוקי חוכמת האור. זאת מכיוון שאותם חוקים פועלים על כל מה שקיים.

מסר נוסף של פסוק זה הוא האמונה בחוכמת האור, קרי, לעולם לא לאבד תקווה, גם אישה שלא הצליחה ללדת לאחר מספר רב של ניסיונות, וגם גבר שלא מצא זוגיות במשך שנים רבות, עבור שניהם האור מייצר אפשרות כלשהי למימוש חפצי לבם.

אסיים בשיתוף אישי בהקשר של אמונה. נולדתי בצפת, ובילדותי המוקדמת בכל יום שישי היו אנשי חב"ד מהשכונה עושים בגינה הציבורית "קבלת שבת", וכל הילדים היו באים ומתכנסים סביבם, בעיקר בשביל לקבל ממתקים. הדבר שהכי נצרב בי מאירועים אלו הוא משפט אחד שהם היו מזמרים שוב ושוב במהלך אותה קבלת שבת:

״יגעת ולא מצאת – אל תאמין, יגעת ומצאת – תאמין״.

 

{יא} אִם יִשֹּׁךְ הַנָּחָשׁ בְּלוֹא לָחַשׁ וְאֵין יִתְרוֹן לְבַעַל הַלָּשׁוֹן:

פסוק זה אומר כי הנחש לוחש לחישת אזהרה לפני שהוא תוקף, ואם הוא תוקף ללא לחש, אין משמעות ללחישה שאותה פיתח בצורה אבולוציונית. הדימוי הוא האדם, שאם תוקף או מכה בלי שקודם השתמש ביכולות הדיבור שפיתח אבולוציונית, הוא לא מממש את הכלי החשוב הזה שיש בידיו.

הנמשל הוא הכסיל שהיה יכול להתערב בדיבורו כדי להציל אחרים, אבל לא עשה זאת, וזה אומר שהוא לא מיצה את הפוטנציאל האנושי הטמון בו.

ובהקשר רחב יותר, חשוב לציין כי אחד מהכלים הכי חשובים של האדם כבן אנוש זה הדיבור, ועליו ללמוד לעשות בו שימוש ראוי. אוסיף בהקשר זה כי בעיות רבות בעולם נובעות מחוסר תקשורת או מדיבור לקוי שמגיע מאגו.

אם כן, קהלת רוצה להדגיש פה את חשיבות השימוש בדיבור נכון ומיטיב ככלי למימוש חוכמת האור בעולם.

על פי משולש, יש כאן גם מסר ברמה עמוקה יותר, המתייחס לדיבור הפנימי של האדם ככלי לריפוי חסימות האגו שלו. דוגמה לכך היא אדם שעושה משימה כלשהי, ופטפוטי האגו מייצרים בתוכו קולות כמו "אי אפשר" או "אין סיכוי להצליח".

במצב זה האדם עלול להזדהות עם קולות אלו ולהתקשות להתמיד במשימה, ואולם אפשר גם אחרת. על פי משולש, אותו אדם יכול להתחיל לנהל שיח פנימי עם האגו שבתוכו, לדוגמה לשכנע את האגו שהוא, האדם, כן מסוגל להתמודד עם המשימה, ובכך אט אט למוסס את האגו ולצלוח את המשימה. טכניקה זו וטכניקות דומות הקשורות לשיח פנימי מפורטות בהרחבה במשולש כאמור.

אסיים במסר רחב יותר הקשור ליחסים בינאישיים, ואשר הזכרתי בקצרה בפרק ג', פסוק י"ט. על פי משולש, כאשר יש חיכוך או אתגר בין מספר אנשים, לכולם יש אחריות לנעשה, אבל אם מסדרים את המעורבים בשורה לפי רמת המודעות שלהם, אז לאדם המודע ביותר יש אחריות רבה יותר, מכיוון שיש לו כלי אור גבוהים יותר כדי לפתור את הקונפליקט בצורה מיטיבה. ובאשר לכלים אלו, דיבור מיטיב הוא אחד החשובים שבהם.

 

מאמר זה הינו מתוך הספר סוד האושר של קהלת.

לרכישת הספר בהטבת השקה ייחודית לחצו כאן >>

 

שיתוף:

לשיחת אבחון משנה חיים במתנה

מדובר על שיחה שאורכת מספר דקות שבה אני מגלה לך:

הרשמה להרצאה הבאה
ימים

קבלו הדרכה על החסימות שבתוכנו

מלאו פרטים והמדריך בדרך אליכם:

    שיחת אבחון משנה חיים במתנה

    מדובר על שיחה שאורכת מספר דקות שבה אני מגלה לך:

      דילוג לתוכן