מאמר זה הינו מתוך הספר סוד האושר של קהלת.
לרכישת הספר בהטבת השקה ייחודית לחצו כאן >>
הנחיה לאיזון במערכות יחסים
קבוצת פסוקים זו ממשיכה את הקו של איזון ממד ההגשמה ומקשרת אותו להנחיות הקשורות לאיזון במערכות יחסים.
{ז} וְשַׁבְתִּי אֲנִי וָאֶרְאֶה הֶבֶל תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ:
כאן קהלת נותן הקדמה להבל נוסף שראה תחת השמש, ואשר יתואר בפסוקים הבאים.
{ח} יֵשׁ אֶחָד וְאֵין שֵׁנִי גַּם בֵּן וָאָח אֵין לוֹ וְאֵין קֵץ לְכָל עֲמָלוֹ גַּם (עיניו) עֵינוֹ לֹא תִשְׂבַּע עֹשֶׁר וּלְמִי אֲנִי עָמֵל וּמְחַסֵּר אֶת נַפְשִׁי מִטּוֹבָה גַּם זֶה הֶבֶל וְעִנְיַן רָע הוּא:
יש אחד ואין שני גם בן ואח אין לו – קהלת מדבר על אדם שאין לו מישהו איתו, גם לא בן ולא אח, כלומר, אדם בודד.
ואין קץ לכל עמלו – והוא עובד מסביב לשעון, ובכך גם מעצים את בדידותו.
גם עיניו לא תשבע עשר – העין שלא שבעה זו העין שמעצימה את חוסר האיזון ויוצרת חולי, ועל כן מרחיקה מהאור ומחיים מאוזנים. בנוסף, קהלת מציג כאן סוג של התמכרות של האדם לעבודה בשביל להרוויח כמה שיותר כסף.
ולמי אני עמל – זו שאלה רטורית של קהלת, ששואל בשביל מה כל העושר הזה אם האדם נשאר בודד.
ומחסר את נפשי מטובה – מחסר מלשון חיסרון לנפש, כלומר בהתנהגות זו יוצר האדם חוסר איזון בנפשו.
גם זה הבל וענין רע הוא – קהלת אומר שגם מקרה זה הוא הבל, קרי, לא מקרב את האדם לעבר אושרו, ופה הוא אף מעצים מסר זה בהוספת המילים "ענין רע הוא".
בהקשר זה אשתף כי פסוק זה מאוד קרוב ללבי, כי היה מאוד רלוונטי עבורי בשנות ה־20 שלי, אשר בהן כל מה שעניין אותי היה לעשות עוד ועוד כסף, שבא על חשבון זוגיות, קשרים חברתיים, יחסי משפחה וזמן לעצמי, ובעקבות חלום שחלמתי על היותי מתהלך בעולם ללא אנשים, הפכתי מודע לחוסר איזון זה והתחלתי את דרכי לאיזון בין הממד הגשמי של חיי לממד הרוחני שלהם.
{ט} טוֹבִים הַשְּׁנַיִם מִן הָאֶחָד אֲשֶׁר יֵשׁ לָהֶם שָׂכָר טוֹב בַּעֲמָלָם:
מכאן ועד לסיום קבוצת פסוקים זו קהלת נותן את המענה לבעיה שהציג בפסוק הקודם, בעיית האדם הלא מאוזן שחי בבדידות והתמכר למרדף אחר כסף.
טובים השנים מן האחד – הוא מתחיל בהסבר כי עדיף שניים שיהיו יחד מאשר אדם בודד שחי במרדף אחר כסף.
אשר יש להם שכר טוב בעמלם – כלומר, החיבור שלהם יחד נותן שכר טוב יותר מאשר השכר של האדם הבודד שנתון במרדף מתמיד אחר כסף. אזכיר כאן את הרעיון של "סיעור מוחות", אשר מבטא חשיבה משותפת לטובת גיוס משאבים יצירתיים משותפים, ומתוך מטרה, בין השאר, לפתור בעיות שקשה לפותרן בחשיבה של אדם בודד.
ובהקשר זה, נוסף על היתרון שיש להם ברמה הגשמית, יש להם יתרון גם ברמה הנפשית, כפי שיתאר קהלת בפסוק הבא.
חשוב לזכור כי הביטוי "טובים השניים מן האחד" מקורו בפסוק זה, ובמשמעות רחבה יותר שלו. קהלת אומר כי ערך החברות מהווה כר פורה למימוש איכויות האור בעולם, כמו אהבה, שמחה ועשייה מיטיבה.
לקראת סיום, אדגיש כי פסוק זה מהווה אבן דרך חשובה במסעו של קהלת לעבר האור, כיוון שהוא שובר בפעם הראשונה את ה"אני" הבודד של קהלת במסעו, ובכך מבטא התקדמות תודעתית מהשקפת "אני" של האגו הנפרד להשקפת "אנחנו" של האור האחדותי.
לסיום, אשתף בהקשר זה קטע מתוך אחד הספרים הקודמים שלי:
האגו צועק אני, הלב לוחש אנחנו
ככל שאתם מזדהים יותר עם האגו, כך אתם מעצימים בתוככם את הנפרדות, ובכך מתרכזים רק ב"אני, אני, אני". מנגד, ככל שאתם מזדהים יותר עם ההוויה הפנימית שלכם, אתם מעצימים בתוככם את האחדות, מכיוון שאותה הוויה היא הבסיס המשותף לכל מה שקיים בעולם.
כדי לחיות ברווחה ובשלום פנימי, עליכם למצוא את האיזון בין קולות הגוף והתודעה ובין הקול האחדותי של אותה הוויה טהורה. טיפוח איזון זה יעזור לכם להתמיר את חייכם ממקום של סערות פנימיות ואי־שקט למקום של שלווה והרמוניה.
בחרו לפגוש את האדם הבא בחייכם מתוך גישה של "אינדיווידואליות לא אנוכית". מצד אחד ראו אותו כתופעה העומדת בפני עצמה, אולם מצד שני זכרו בלב כי לא נפרדתם מעולם. גישה אחדותית זו תאזן את האגו שלכם על ידי פעולה שתשרת לא רק את נקודת המבט הצרה שלכם, אלא גם את אותו אדם העומד מולכם. דוגמה לכך היא לבחור להביע את דעתכם האישית בפגישה חברתית או ארגונית, אבל לאפשר גם לאחרים להביע את דעתם שלהם.
{י} כִּי אִם יִפֹּלוּ הָאֶחָד יָקִים אֶת חֲבֵרוֹ וְאִילוֹ הָאֶחָד שֶׁיִּפּוֹל וְאֵין שֵׁנִי לַהֲקִימוֹ:
כאן קהלת ממשיך את המסר ומשווה בין האדם הבודד לאנשים שנמצאים יחד, ואומר כי כאשר אנשים יחד, אם אחד נופל השני קם לעזרתו, לעומת האדם הבודד שאם הוא נופל אין מי שיעזור לו לקום.
אוסיף כי מסר זה רלוונטי גם בממד הגשמי, כאשר זוג שבו אחד מהצדדים חולה ואינו יכול לעבוד, ומשכורת האחר מאפשרת להמשיך לכלכל את הבית. אבל גם בממד הנפשי, כאשר אדם חש עצבות או בדידות, האדם האחר יכול לשמח אותו ולהפיג את בדידותו.
דוגמה נוספת היא אדם שעובר משבר ומשתף אותו עם חברו, ובכך נטל המשבר מתחלק בין שניהם ולא מועמס רק עליו, כלומר מעצם השיתוף עם האחר נטל המשבר מוקל.
בהקשר זה ארחיב כי על פי משולש, חוק הטבע הגבוה ביותר הוא חוק האחדות, אשר מלמד כי הכול מחובר, ואדם שהאגו התמצק בו ומרחיקו מהחברה זה אדם שחי בתחושת בדידות עמוקה, ועל כן הסבל בחייו גדול יותר.
{יא} גַּם אִם יִשְׁכְּבוּ שְׁנַיִם וְחַם לָהֶם וּלְאֶחָד אֵיךְ יֵחָם:
קהלת ממשיך עם טכניקת ההעצמה מהפסוק הקודם, וכאן הוא נותן תמיכה נוספת לרעיון של "טובים השניים מן האחד", קרי, כאשר שניים שוכבים יחד הם יכולים לחמם איש את גופו של רעהו, מה שהאדם הבודד אינו יוכל לעשות. וברמה עמוקה יותר, הכוונה לריפוי הנפש כפי שהצגתי בפרשנות לפסוק הקודם.
{יב} וְאִם יִתְקְפוֹ הָאֶחָד הַשְּׁנַיִם יַעַמְדוּ נֶגְדּוֹ וְהַחוּט הַמְשֻׁלָּשׁ לֹא בִמְהֵרָה יִנָּתֵק:
ואם יתקפו האחד השנים יעמדו נגדו – קהלת ממשיך ומדבר על היתרון של שניים לעומת אדם לבדו, ואם יותר משניים עוד יותר טוב, כי הכוח המשותף חזק יותר.
והחוט המשלש לא במהרה ינתק – קהלת משתמש בדימוי של חוט משולש כדי להעצים את החוזקה של יחסים משותפים אל מול אדם בודד. חוט משולש הוא קשר צמה המורכב משלושה חוטים, והוא חזק הרבה יותר גם מחוט בודד וגם משילוב של שני חוטים הקשורים יחד.
בהסתכלות רחבה יותר, יש פה רמיזה למערכות יחסים בין בני האדם כצורך בסיסי וכמרכיב חשוב בחיי אושר. אם כן, המסר של קהלת הוא כי כדאי לאדם לטפח קשרים חברתיים בחייו.
בהקשר זה אוסיף כי על פי משולש, יחסים חברתיים, מעבר להיותם צורך בסיסי של האדם, מהווים מרחב כפול לצמיחה לעבר האור: פעם אחת כיוון שהם מאפשרים לאדם לבטא את עצמו מתוך האור, ופעם שנייה כיוון שהם מעוררים באדם חסימות פנימיות שיוכל לרפאן וכך להתקרב בדרך נוספת לעבר האור.
מאמר זה הינו מתוך הספר סוד האושר של קהלת.
לרכישת הספר בהטבת השקה ייחודית לחצו כאן >>